Sabtu, 16 Januari 2010

اللهم اغفر لي ولوالدي ......



Hari ini, 16 jan, pukul dua tadi mas, suami dan anak2 bergegas ke KLIA. Hari ini mama dan acu telah selamat kembali dari menunaikan umrah. Alhamdulillah, mama nampak begitu ceria sekali. Rancak mulut mama bercerita. Acu pun sama. Senang hati mas melihat. Dari KLIA, mas terus bawak mama dan acu ke rumah abg jiji di Damansara Utama. Abang jiji yang akan menghantar mama balik ke maran.

Baru sebentar tadi mas menonton cerekarama yang bertajuk, Jiwa Lara. Kisah tentang anak derhaka yang mendapat pembalasan ketika masih di dunia lagi. Kisah bagaimana hidup ini ibarat roda, jika hari ini seorang anak menderhaka kepada kedua orang tuanya, suatu hari nanti anak-anaknya pula pasti akan menderhaka kepadanya.

Teringat mas kisah yang keluar dalam akhbar dua hari berturut-turut. Kisah tentang anak derhaka yang tergamak menghalau bapa sendiri. Tertanya-tanya mas didalam hati, dimana letaknya perasaan kasih dan belas seorang anak untuk seorang insan yang bergelar bapa?


Di dalam al-quran terdapat banyak ayat-ayat yang menyeru supaya anak-anak berbuat baik dan menghormati ibu bapa serta larangan menyakiti keduanya. Kedudukan istimewa seorang ibu dan bapa dapat dilihat dengan jelas, apabila Allah SWT telah menggandingkan hak kedua ibu bapa dengan hak Allah Taala. Antaranya Firman Allah dalam surah Al-Isra' ayat 23 :
وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا
Allah Taala juga memerintahkan supaya anak-anak berbuat baik kepada orang tuanya, walaupun mereka bukan beragama islam. Firman Allah Taala dalam surah Luqman ayat 14 :
أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ
Selain dari ayat-ayat diatas, terdapat banyak hadis-hadis nabi yang menyuruh kita supaya berbuat baik kepada ibu bapa serta kelebihannya, antaranya disebut: Berbuat baik kepada ibu bapa dikira jihad, dalam hadis nabi yang berbunyi :
عن عبدالله بن عمرو قال: جاء رجل إلى رسول الله فاستأذنه في الجهاد، فقال: { أحيّ والداك؟ } قال: نعم، قال: { ففيهما فجاهد } [متفق عليه]
Selain dari itu, redha Allah Taala terhadap hambanya terletak pada redha kedua ibu bapa, sabda nabi SAW :
عن عبدالله بن عمرو رضي الله عنهما أن رسول الله قال: { رضى الله في رضى الوالد، وسخط الله في سخط الوالد } [رواه الترمذي وصححه ابن حبان والحاكم والألباني]
berbuat baik kepada kedua boleh menghapuskan dosa juga membawa ke syurga dan sebagainya.

Jadi, wahai semua insan yang bergelar anak, sayangilah dan hargailah ibu bapa kita selagi hayat dikandung badan. Berbuat baik dan berjasalah untuk mereka selagi kita masih berpeluang. Ingatlah, jika kita ingin dihormati dan disayangi ketika kita bergelar ayah dan ibu, maka hari ini hendaklah kita menyayangi dan menghormati mereka yang bergelar ayah dan ibu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan